Kan man fotografere elektroner?

Jeg har altid kun set tegnede illustrationer af elektroner. Hvordan kan det være, at man ikke har rigtige fotos?

Det er ikke muligt at se enkelte elektroner hverken i et mikroskop eller på nogen anden måde – de er simpelt hen for små. Ifølge kvantemekanikken kan det ikke lade sig gøre at observere noget så småt som elektroner. Af samme grund kan man heller ikke fotografere dem. Det tætteste, man er kommet, er et billede af atomernes elektronsky, som blev udarbejdet i 2004 af canadiske forskere. De beskød et kvælstofmolekyle med en laserstråle fra flere forskellige retninger, og hver gang en elektron blev ramt, udsendte den et lysglimt, som påvirkede laserstrålen. Ved at måle disse påvirkninger kunne forskerne beregne, hvor elektronen befandt sig, og resultater fra alle laserstrålerne kunne sættes sammen til et sløret billede af elektronskyens udbredelse. Elektroner antages at være 100 millioner gange mindre end et atom, det vil sige blot 10-18 meter.