particle accelerator

Partikelaccelerator kan stå på et skrivebord

Ny mikroudgave af instrumentet, der fandt higgs-partiklen.

Koster milliarder

En partikelaccelerator er et af fysikernes vigtigste værktøjer i bestræbelserne på at forstå universets sammenhæng. Typisk er instrumenterne flere hundrede meter lange og kan koste milliarder af kroner at bygge. Nu har fysikere fra University of Texas i USA sendt acceleratoren på skrump og konstrueret en miniudgave, som med lidt god vilje kan stå på et skrivebord. Trods den beskedne størrelse kan laser-plasma-acceleratoren frembringe energier og hastigheder i samme skala som konventionelle acceleratorer.

Partikelaccelerator bliver standardudstyr

Bordmodellen har allerede vist sit værd i forsøg, hvor forskerne over en strækning på blot cirka to centimeter accelererede omkring en halv milliard elektroner op til en energi på to gigaelektronvolt (GeV). Til samme præstation har forskerne hidtil skullet bruge en partikelaccelerator, der var omkring 10.000 gange så stor eller lige så lang som to fodboldbaner.

Med den handy bordmodel er der ifølge de amerikanske forskere ikke længe til den dag, hvor partikelacceleratorer kan blive standardudstyr i ethvert laboratorium.

Kemikere, fysikere og biologer, der hidtil har måttet rejse langt for at få adgang til en partikelaccelerator, kan nu se frem til at kunne gennemføre forsøg på arbejdspladsen, hvor de med minimodellens ekstremt præcise og koncentrerede røntgenstråle kan aflure alverdens materialer deres hemmeligheder helt ned på det plan, hvor man kan se de enkelte atomer.

Ordbogen

Partikelaccelerator:

Apparat, som accelererer ladede partikler op til en ekstremt høj hastighed. Det høje energiniveau gør forskerne i stand til at aflure alverdens materialer deres hemmeligheder og se, hvordan de enkelte atomer er placeret, og dermed hvad materialet består af.