Stephen Hawking løser gåde
Hawking

Fysiker skrev banebrydende artikel før sin død.

© Lwp Kommunikáció/Flickr

Stephen Hawking løste måske universets største gåde kort før sin død

Er vores univers det eneste? Forskerne har jagtet svaret i årtier, men uden held. En ny artikel fra den nu afdøde fysiker Stephen Hawking kan snart løse gåden en gang for alle.

27. marts 2018 af Christian Juul

I dagene før sin død arbejdede fysikeren Stephen Hawking på en opsigtsvækkende artikel – en artikel som ifølge nogle forskere kan være Hawking’s vigtigste bidrag til videnskaben.

I artiklen tager Hawking og hans kollega Thomas Hertog fat på en af fysikkens største gåder: parallelle universer.

Multiverset er begrænset

De to forskere brugte bl.a. kvantefysik til at lave forudsigelser om eventuelle parallelle universers egenskaber.

I modsætning til andre forskere mente Hawking ikke, at der kan eksistere uendeligt mange mulige universer. Han foreslog i stedet, at fysikkens love kun tillader et begrænset antal mulige universer.

Hawkings nye metode skal løse gåden

Tidligere teorier om parallelle universer lider især af et stort problem: de indeholder ikke en konkret metode til afprøve, om de er korrekte eller ej.

Men det gør Hawkings teori. Den ridser op, hvordan rumsonder kan finde spor af de parallelle universer i baggrundsstrålingen fra universets begyndelse – og dermed afklare om teorien er rigtig eller forkert.

Hvis Hawkings metode viser sig at være anvendelig i praksis – uanset om den bekræfter eller afkræfter hans teori – vil det være et gigantisk gennembrud for fysikken.

Kom tættere på parallelle universer

Hawkings artikel er kun den sidste brik i en række banebrydende opdagelser, der bringer os tættere på at forstå parallelle universer.

Du kan følge forskernes jagt på svar i dokumentaren ”Living in a parallel universe” på vores nye streamingtjeneste DOCMA.