efter higgs splash

Gratis særnummer: Efter Higgs

Hvad er mørkt stof? Hvorfor udvider universet sig? Og findes der en teori for alting? Få gratis, eksklusiv adgang til det flotte digitale særnummer Efter Higgs, hvor vi fortæller om nogle af fysikkens allerstørste gåder.

Klik her for at læse særnummeret nu!

Forskerne fandt i 2012 higgs-partiklen, som forklarer, hvorfor alt stof i universet har masse. Men flere gåder i fysikkens verden venter på at blive opklaret.

Mørkt stof

Et af dem handler om det mystiske mørke stof, som påvirker vores synlige univers. Ingen har nogensinde observeret det direkte, men fysikerne ved, at det eksisterer, fordi det påvirker resten af universet.

Men hvad består det mystiske usynlige mørke stof af?

Hvorfor udvider universet sig?

Forskerne spørger også sig selv, hvor alt antistoffet forsvandt hen efter universets dannelse, hvilken mystisk mørk energi, der får universet til at udvide sig, og om alle partikler har en supersymmetrisk partner?

Nogen af de største huller i forskernes teorier ville blive lappet, hvis det lykkes at bevise, at alle elementarpartikler har en lidt tungere tvilling.

Teori for alting

Og endelig leder fysikerne efter en teori for alting. Spørgsmålet er, om strengteorien er svaret?

I Illustreret Videnskabs nye store digitale særnummer Efter Higgs fortæller vi om nogle af fysikkens allerstørste gåder - og om, hvor langt fysikerne er fra at løse dem.

Særnummeret består af 24 sider, det er flot illustreret, og så er det GRATIS:

Klik her for at hente specialnummeret