Hvorfor kan man ikke bevæge sig hurtigere end lyset?

Jeg har lært i fysik, at intet kan bevæge sig hurtigere end lyset, men hvorfor egentlig ikke?

At lysets hastighed er den definitive øvre fartgrænse for alting, har været en af fysikkens vigtigste grundpiller, siden Albert Einstein opstillede sin såkaldte specielle relativitetsteori i 1905. Den siger bl.a., at samtlige materielle genstandes masse vokser med deres hastighed. Teorien forklarer også sammenhængen mellem hastighed og masse, og det viser sig, at massen vokser ud over alle grænser, når hastigheden nærmer sig lysets. Dermed vil det kræve en uendelig stor kraft at accelerere en hvilken som helst genstand op til lysets hastighed, og en uendelig stor kraft findes ikke. Men faktisk siger Einsteins teori intet om, hvorvidt der findes hastigheder større end lysets. Den siger kun, at den magiske fartgrænse ikke kan passeres. Der er fremsat flere teorier om, at der findes partikler, som altid vil bevæge sig hurtigere end lyset. Om overlyspartikler eksisterer, er dog noget, fysikerne ivrigt diskuterer – nogle forskere har fx foreslået, at disse partikler er lig med det såkaldte antistof.

Læs mere om hvordan man fandt lysets hastighed.