Drop kikkerten når du spiller fodbold

En kikkert forvrænger lyset, og får objekter til at virke tæt på. Effekten findes også i naturen, men den påvirker ikke fodboldspillere – medmindre de spænder kikkerter fast til ansigtet.

10. november 2015 af Rune Birkvad og Babak Arvanaghi

Japansk kikkertfodbold https://www.youtube.com/watch?v=-rRK7vlBG8A Billede: Fodboldspiller med kikkert for øjnene. Eller i hånden. Muligvis en photoshopkyndig skal lave det…

Som du kan se i videoen, er det svært at spille fodbold med en kikkert for øjnene. Ikke nok med, at synsfeltet bliver snævret ind, så manipulerer kikkerten også synet, så ting virker nærmere, end de egentlig er.

Kikkerter fungerer ved hjælp af spejle, men der findes også naturlige kikkerter, som forvrænger billeder, og får dem til at virke nærmere. Uden brug af hverken spejle eller andre virkemidler.

Fænomenet kaldes den gravitationelle linseeffekt, og er direkte afledt af Einsteins rumtidskrumninger. Effekten bliver brugt, når astronomerne kigger på galakser langt borte.

Stjerner mellem galaksen og stjernekikkerten afbøjer galaksens lys på en måde, så en større del af galaksens lys når kikkerten. Dermed ser lyset kraftigere ud, og vi kan se galaksen, som ellers ikke var synlige.

Vi bliver dog ikke påvirket af naturens kikkert, når vi spiller fodbold. Det kunne ellers have sat kulør på mange nulløsninger.

FACEBOOK Boldmongoler eller ej – de her japanere bliver snydt af lyset, når de spiller fodbold.