Tyngdebølger

LIVE: Pressemøde om sensationel fysik-opdagelse

LIVESTREAM FRA PRESSEMØDET KL. 16.30: Efter vedholdende rygter er forskere nu klar til at offentliggøre det, der ligner den sikreste Nobel-pris nogensinde - beviserne for Einsteins tyngdebølger og dermed en revolution inden for astrofysikken.

11. februar 2016 af Jakob Priess

Opdagelsen, der vil revolutionere fysik og astronomi, ser ud til at være en realitet.

Kl. 16.30 dansk tid i dag, torsdag d. 11. februar 2016, holder forskerne bag det store tyngdebølgeeksperiment, LIGO, simultane pressemøder fire steder i verden.

Og forventningen er en klokkeklar verifikation af de teorier, som Einstein for næsten nøjagtig 100 år siden byggede sin generelle Relativitetsteori på.

FØLG PRESSEMØDET LIVE HER!

En ny æra vil begynde

Tyngdebølger kan hjælpe forskerne til at forstå tyngdekraften og ikke mindst observere ekkoer fra selve Big Bang.

"Det er en af de største fysikopdagelser i meget lang tid. Vi taler om en helt ny æra, der starter for astrofysik og astronomi," siger Søren Brandt fra danske DTU Space til DR.

"Det ville kun være fair hvis de fik Nobelprisen. Det her åbner et helt nyt vindue for astronomien," siger han.

Vil afsløre universets hemmeligheder

Tyngdebølger, gravitationsbølger eller krusninger i rum-tiden, som de også er beskrevet som, er en grundsten i Einsteins Relativitetsteori.

Idéen er, at alle ting i universet skaber krumninger i rummet, og at større begivenheder i universet medfører bølger, der bevæger sig gennem rummet - ganske som hvis du plasker i vandkanten.

Kan man aflæse tyngdebølgerne er det som at åbne en manual til universets historie.

Meget mere om tyngdebølger her:

BE THERE!

Gå ikke glip af muligheden for at følge nyere tids største sensation inden for menneskets udforskning af rummet.

SE LIVESTREAM HER!