Millenium falcon med baggrund

Star Wars trodser Einstein

Rumskibet Tusindårsfalken kan i Star Wars rejse hurtigere end lyset. Men ifølge Albert Einstein kan det ikke lade sig gøre.

Kaptajn Han Solos rumskib, Tusindårsfalken, kan i Star Wars-universet flyve hurtigere end lyset. Ifølge Einsteins relativitetsteori er lysets hastighed dog den øvre grænse for, hvor hurtigt stof kan bevæge sig. I vakuum bevæger lys sig med 299.792 meter pr. sekund – eller over én milliard kilometer i timen.

Indtil videre kan intet fartøj i verden konkurrere med Tusindårsfalken. Det bedste bud er de såkaldte ionfremdriftssystemer udviklet af NASA’s Glenn Research Center.

Ionmotoren sendte Dawn til Ceres

Ionmotorer benytter typisk ædelgassen xenon som brændstof og kan med meget sparsomme mængder gas drive et fartøj til hastigheder på omkring 145.000 kilometer i timen. Den fart er dog kun omkring 0,1 promille af lysets hastighed, men stadig hurtigere end noget andet kendt fremdriftsprincip i verden.

Ionmotorer er blandt andet blevet brugt på NASA-rumsonden Dawn, der i 2015 gik i kredsløb om dværgplaneten Ceres.

Ioner giver raketfart

Et elektrisk felt i raketmotorens bagende tiltrækker positive xenon-ioner og accelererer dem ud med over 100.000 km/t.

1. Ionmotoren består af et cylindrisk kammer omgivet af ringmagneter. Brændstoffet er den tunge og stabile ædelgas xenon.

2. Elektroner sendes ind i kammeret og slår elektroner løs fra xenon-atomerne. Den positivt ladede xenongas kan nu accelereres i et magnetfelt.

3. De positive ioner tiltrækkes af et elektrisk felt i kammerets ende, som er opbygget af to modsat ladede metalgitre.

4. Feltet accelererer ionerne op til lidt over 100.000 km/t og spytter ionerne ud af motoren, hvilket giver fartøjet fremdrift.

Videnskaben kopierer Star Wars