© SHUTTERSTOCK

Julemyte: Var Betlehemsstjernen en rigtig stjerne?

Ifølge Biblen fulgte de tre vise mænd en stor lysende stjerne til Jesus krybbe i Betlehem. Men kan Betlehemstjernen forklares videnskabeligt?

5. december 2017 af Af Therese Boisen Haas

“(...) og se, stjernen, som de havde set gå op, gik foran dem, indtil den stod stille over det sted, hvor barnet var”.

Sådan beretter Matthæusevangeliet om Betlehemsstjernen, der ifølge Biblen ledte de vise mænd til Jesus.

Ledestjerne var synsbedrag

I dag tvivler astronomerne på, at der viste sig en stjerne over Betlehem. De fleste hælder til, at beretningen om stjernen bygger på et synsbedrag.

I årene omkring Jesu fødsel var der nemlig flere særlige himmelfænomener på spil. Det gælder fx en række kometer og sjældne planetkonjunktioner mellem Jupiter og Saturn.

Giv en julegave, der går lige i hjernen - et gavekort på Illustreret Videnskab.

Muligheden for en eksploderende stjerne, en såkaldt supernova, kan astronomerne heller ikke udelukke – selvom de understreger, at supernovaen er den mindst sandsynlige forklaring.

Betlehemstjernen kan være supernova

Forskellige himmelfænomener kan have været årsag til Biblens beretning om stjernen over Betlehem, og astronomerne har tre videnskabelige bud på den lysende stjerne, som de ikke kan udelukke.

Komet

Kometer er himmellegemer, der består af støv og is.

De bevæger sig i baner om Solen og bliver synlige, når de reflekterer Solens stråler.

I år 5 f.Kr. observerede kinesiske astronomer en hel række af kometer, der kan have været ophav til beretningen om Betlehemsstjernen.

Konjunktion

Konjunktion er de fleste forskeres bud på et himmelfænomen, der kan ligge til grund for Betlehemsstjernen.

Konjunktionen er et optisk bedrag, når to planeter krydser hinandens baner, og det fra Jorden ser ud, som om de smelter sammen til ét strålende himmellegeme.

I år 7 f.Kr. forekom hele tre konjunktioner mellem Jupiter og Saturn.

Supernova

Supernova er betegnelsen for en stjerne, der eksploderer.

Der er ingen kendte supernovaer i tiden omkring Jesu fødsel, men astronomerne vil alligevel ikke helt afvise, at beretningen om Betlehemsstjernen kan være udsprunget af en supernova.

GÅ PÅ OPDAGELSE I UNIVERSET med et abonnement på Illustreret Videnskab