nb_u12 Yeti

Ny forskning dræber den afskyelige snemand

Sidste år fandt genetikere bevis for, at sagndyret yetien i virkeligheden er en ukendt bjørneart, som vandrer rundt i Himalayas bjerge. Men nu afliver forskere den gamle myte igen: Dna-beviserne stammer fra en almindelig brun bjørn.

19. marts 2015 af Malene Breusch Hansen

Det skabte overskrifter i hele verden, da en forsker sidste år fandt bevis for, at sagndyret yeti er en ny, ukendt bjørneart.

Bryan Sykes fra University of Oxford havde analyseret hår, som angiveligt stammer fra det behårede bæst. Han fandt frem til, at dna’et i hans prøver var fuldstændig magen til det, som var blevet fundet i en 40.000 år gammel isbjørnekæbe.

Resultatet fik ham til at konkludere, at en mystisk hybrid mellem en brun bjørn og en isbjørn gemmer sig i Himalayas bjerge og er ophav til myterne om det store monster.

Men nu har en forskergruppe fra verdens største museum, Smithsonian i Washington, set genetikerens undersøgelse efter i sømmene, og deres konklusionen er mildt sagt meget mindre spektakulær: De mener, at hårene stammer fra en helt almindelig brun bjørn.

Den brune bjørn i Himalaya passer godt ind i områdets sagn om yetien, fordi den som sagnmonsteret kan gå oprejst på sine bagben.