Happy runners

Hvorfor kan man blive helt høj af at løbe?

Hvad er det, der sker i kroppen, når man bliver helt euforisk af at løbe?

1. september 2009

Blodet pumper igennem kroppen, lungerne fyldes med ilt, og det føles, som om kroppen svæver hen over gruset på løbestien. Det er sådan, mange mennesker har beskrevet det fænomen, som ofte bliver refereret til som “runner’s high”: At man kommer i en nærmest euforisk tilstand, når man presser sin krop til det yderste. Det er en subjektiv oplevelse, som varierer meget fra person til person, så det har været svært for forskerne at finde en endegyldig forklaring på fænomenet. I 1970’erne opdagede man imidlertid en gruppe af opium-lignende stoffer, som man kaldte endorfiner. Stofferne bliver frigivet fra hypofysen og hypothalamus og virker ved at binde sig til en række forskellige receptorer på overfladen af hjernens celler. I 1980’erne kunne forskerne berette, at rotter, der blev udsat for en hård tur i trædemøllen eller en heftig svømmetur i laboratoriets bassin, opregulerede niveauet af endorfiner i hjernen. Endorfinerne skulle altså virke som en slags naturlig udgave af morfin. Som et kroppens opium, som mus da også kan blive afhængige af, hvis de bliver sat til at træne tit. Endorfin-reaktionen gør sig også gældende hos mennesker. Det har imidlertid været svært for forskerne at producere statistisk signifikante forsøgsdata, da reaktionen på endorfin varierer meget. Målingen af endorfin-niveauet hos mennesker er ligeledes temmelig usikker, da forskerne måler ude i kroppen i stedet for i hjernen, hvor endorfinerne primært udskilles. Der er derfor fortsat stor uenighed i forskerkredse om årsagen til løbernes eufori, men de fleste mener, at endorfinerne er forklaringen.