Demensvaccine topbillede

Demensvaccine kan snart afprøves på mennesker

En lovende ny vaccine, der forebygger demens, kan være klar til at blive testet på mennesker inden for ganske få år, lyder det fra forskerholdet bag.

21. juli 2016 af Nanna Vium

På verdensplan lever mere end 47,5 millioner mennesker med en demensdiagnose, og det tal forventes at stige til svimlende 75,6 millioner i 2030.

Der hersker altså ingen tvivl om, at demens er et stort problem – både for de ramte, deres pårørende og for samfundet.

Derfor leder forskere verden over efter en løsning, der kan behandle de sygdomme, som fører til demens.

Og nu har en gruppe forskere fra blandt andet Flinders University i Australien gjort fremskridt i forhold til en vaccine, som efter sigende kan være klar til test på mennesker inden for bare to til tre år.

Som nedbrudte biler

Helt konkret er vaccinen i stand til målrettet at ramme to typer nedbrudte proteiner, der ophober sig i hjernen og ofte forårsager demens.

Proteinerne kaldes Tau og Beta-amyloid.

Nikolai Petrovsky - en af forskerne bag vaccinen - sammenligner dem med nedbrudte biler i en garage.

”Man er nødt til at fjerne dem, ellers kan man ikke komme ud,” lyder det til 891 ABC.

Stort potentiale

Og netop her har vaccinen vist lovende resultater i en nylig test på mus.

”Vi har skabt en vaccine, der får immunsystemet til at producere antistoffer. Antistofferne fungerer som en slags bjærgningskøretøjer i hjernen, der fjerner de nedbrudte proteiner,” forklarer Nikolai Petrovsky.

Ifølge ham er det særligt, at vaccinen netop er i stand til at ramme begge proteiner.

"Det betyder, at vaccinen har potentiale til både at forebygge demens og potentielt også til at tilbagerulle processen i de tidligste stadier,” forklarer han.