nb_u18 Old man

Vi kan blive 150 år

Britisk forsker mener, at vi kan leve meget længere, end vi regner med. Nøglen til et ekstremt langt liv er at leve sundt – og vente på, at genterapi kan forhindre kroppen i at blive nedbrudt.

28. april 2015 af Malene Breusch Hansen

Medicin, motion – og på sigt genterapi. Sådan lyder opskriften på et langt liv ifølge Alex Zhavoronkov, direktør for den britiske tænketank Biogerontology Research Foundation.

Han har i ugens løb vakt opsigt med udtalelser om, at vi allerede i dag kan leve helt op til 150 år – hvis vi vel at mærke udnytter vores store viden inden for medicin og sundhed,

Alex Zhavoronkov udfordrer dermed FN's tal, som siger, at en nyfødt dansk pige i 2015 kan forvente at leve gennemsnitligt 82 år, mens en dreng vil leve i 77 år.

Løsningen er sund levevis og genterapi

Selv om Alex Zhavoronkovs udtalelser lyder kontroversielle, er forskerne enige om, at vi snart vil kunne høste frugten af årtiers biomedicinsk forskning, som kan udrydde dødelige sygdomme og forlænge livet dramatisk.

Et af de forskningsområder, der for alvor kan rykke ved vores forventede levetid, er genterapi, som kan forhindre kroppen i at forfalde.

Genterapi standser det biologiske ur

Kroppen har et indbygget biologisk ur i cellerne i form af de såkaldte telomerer. De sidder som små hætter for enden af kromosomerne. Hver gang cellen deler sig, bliver de kortere – og til sidst er de væk, og cellerne bliver syge eller dør.

Du kan ikke selv påvirke, hvor lange dine telomerer er, men forskere verden over arbejder på at udvikle genterapi-medicin, som kan standse cellernes aldring.

Gennembrud inden for genterapi i Californien

For nyligt har eksperter i genterapi på Salk Institute i Californien, USA, opdaget en tænd/sluk-knap til et enzym, som genopbygger telomererne.

Ifølge forskerne kan fundet være nøglen til at få kroppens celler til at dele sig i al evighed uden at blive syge – og dermed holde kroppen evigt ung: