Spinal cord injury

Genterapi kan bremse lammelser

Forskere har mindsket rygmarvsskader hos mus og rotter ved at blokere for et bestemt gen.

28. september 2010

Hurtig behandling kan måske en dag redde førligheden for folk, der får et brud på rygsøjlen. En form for genterapi har i hvert fald vist sig at mindske rygmarvsskader hos mus og rotter. Amerikanske forskere fra bl.a. University of Maryland School of Medicine har fundet ud af, at det kan have en meget gunstig effekt at blokere for et bestemt gen hos dyr, der har brækket ryggen.

Når både rotter og mennesker brækker ryggen, overreagerer kroppen på bruddet, så en mekanisme, der egentlig skulle beskytte cellerne i tilfælde af skader, i stedet slår rygmarvscellerne ihjel. Men ved at lukke ned for genet ved navn ABCC8 kunne forskerne bremse den destruktive mekanisme, så både forsøgsmus og -rotter langt lettere kom sig over rygskaderne.

Mennesker har det samme gen, og det virker på samme måde. Derfor håber forskerne, at man en dag kan redde mange patienter med rygskader, hvis man hurtigt behandler dem med et lægemiddel, der blokerer for ABCC8. Men der venter stadig flere års forskning, før et sådant middel kan være klar.