alzheimer

Kræftmedicin bremser Alzheimers

En kræftkur ser ud til at kunne forebygge Alzheimers i sygdommens første stadier og dermed komme den i forkøbet. Medicinen har reddet ellers dødsdømte orme fra svær demens.

18. februar 2016 af Karine Kirkebæk

Forskere fra University of Cambrigde har fundet på at bruge en kræftmedicin som våben i kampen mod en anden forfærdelig sygdom: Alzheimers sygdom, der nedbryder hjernen og forårsager svær demens. De lovende resultater er udgivet i tidsskriftet Science Advances.

At sigte på Alzheimers sygdom med en kræftkur ser ud til at være en rigtig god ide, for kræftmedicinen kan standse alzheimer allerede i de første stadier af sygdommens udvikling.

Forsøg på orme med Alzheimers

Forskerne har indtil videre lavet forsøg med genmanipulerede orme, der er designet til at udvikle Alzheimers sygdom.

Ormene fik kræftmedicinen bexarotene i forskellige stadier af Alzheimers sygdommens udvikling.

Og timingen for behandlingen med kræftmedicinen viste sig at være altafgørende. For medicinen har ingen virkning, når først der er symptomer for sygdommen. Til gengæld står resultaterne tindrende klare, hvis behandlingen begynder, før sygdommen for alvor går i udbrud.

Alzheimers dræber hjerneceller

Alzheimers sygdom er stadig omgærdet af en vis mystik og usikkerhed, men forskerne mener, at Alzheimers sygdom ødelægger hjernen på grund af en række hændelser i kroppen.

• Naturlige proteiner begynder at folde sig sammen og danner store klumper.

• Proteinklumperne er giftige og kaldes amyloide plakdannelser, og det er disse klumper, der formentlig dræber hjernecellerne.

Mikroskopfotografi af en hjerne med Alzheimers sygdom. Foto: Wikipedia

Kræftmedicinen bremser de dræbende sammenklumpninger af proteiner.

Forebyggende behandling af Alzheimers

Forskernes håb er, at de i fremtiden kan behandle Alzheimers sygdom præventivt – og ikke bare de 5 % af befolkningen, som man ved er genetisk disponeret for at få sygdommen.

Men i første omgang skal behandling prøves af på større dyr og senere hen mennesker.