autisme

Kræftmedicin slår symptomer for autisme ned

Ny forskning giver håb om fund af en kur mod autisme. Forsøg på mus har vist, at en kræftmedicin kan stoppe bl.a. social fobi hos mus i alle aldre med autisme.

25. februar 2016 af Karine Kirkebæk

Ligesom at tænde for en stikkontakt, har forskere fundet på at tænde for et gen i kampen mod autisme.

“Forskere fra MIT i USA har designet mus, som bliver født med et slukket gen ved navn Shank3. Genet er slukket hos 1 % af autisme-patienter.

Ved at tænde for Shank3-genet kunne forskerne stoppe symptomer forbundet med autisme som at undgå social interaktion og tvangs- og gentagende adfærd. Og forskerne er især begejstrede over, at behandlingen virkede hos både voksne og helt unge mus. Det er netop blevet offentliggjort i tidsskriftet Nature.

Autisme svinder ind hos mus

Forskerne med professor Guoping Feng i front kunne tænde for Shank3-genet ved at give musene brystkræftsmedicinen tamoxifen.

Musene i undersøgelsen havde angst, tvangslidelser og social fobi. Men så snart forskerne tændte for Shank3 begyndte musene at interagere med hinanden og gjorde færre ensformige gentagelser som fx at røre sit ansigt med poten eller klø sine øre gentagende gange.

På celleniveau kunne forskerne måle, at der skete en forøgelse af de grene, som nervecellerne bruger til at kommunikerer med hinanden, når Shank3-genet blev slået til.

Autisme hos gamle mus er sværere

Selv de gamle mus blev kureret for deres sociale fobi, men de kæmpede fortsat med angst. Det tyder på, at angst i forbindelse med autisme skal behandles tidligt i livet – 20 dage efter fødslen for musenes tilfælde.

Mus’ hjerner er ikke identiske med menneskers, men mange af generne, der er forbundet med autisme, er ens hos mus og mennesker. Derfor håber forskerne at kunne prøve gen-kontakten af på mennesker i fremtiden.