hul i tænderne

Pille skal stoppe huller i tænderne

Huller i tænderne kan være en saga blot inden for en kort årrække. Forskere håber, at en pille kan modvirke de smertende tænder.

21. marts 2016 af Babak Arvanaghi

Får du konstateret huller i tænderne, hver gang du er til tandlægen? Så er der håb forude.

Tandforskere har længe været klar over, hvorfor huller i tænderne opstår. Og nu kan de langt om længe være klar med en forebyggende behandling.

Typisk opstår huller i tænderne, når miljøet i munden bliver for surt. Det skyldes, at munden indeholder for meget af aminosyren arginin og for meget urinstof, som bliver skabt, når proteiner nedbrydes.

Bakterie modvirker huller i tænderne

Personer med få eller ingen huller i tænderne er gode til at neutralisere mundens ph-værdi, mens personer med mange huller er knap så gode til at nedbryde syren, som bliver skabt af bakterier, der sidder på tænderne.

Men nu har forskere fra University of Florida fundet en hidtil ukendt type af streptokok-bakterier, som har vist sig at kunne modvirke de syreskabende bakterier i munden. Streptokoktypen har fået navnet A12.

Pillekur mod huller i tænderne

Forskerholdet har kortlagt bakteriens genom i håb om, at bakterien fremadrettet kan bruges til at skabe bedre mundhygiejne. Den kariesmodvirkende del skal isoleres, så patienterne helt slipper for eventuelle bivirkninger.

På sigt er målet at skabe en pille, som kan forebygge huller i tænderne. Håbet er, at en enkelt pille til et barn bliver nok til at opretholde en ph-neutral mund gennem et helt liv.