laser canon

Gigantisk strålekanon går i krig mod kræft

Kræftens bekæmpelse: Nyt våben mod dybtliggende svulster er nu klar til brug.

30. april 2013

Universitetsklinikken i Heidelberg tager nu verdens største drejelige strålekanon, kaldet "Gantry", i brug. Indvielsen af "Gantry" fuldender et stort strålebehandlingsanlæg, som har været under konstruktion siden 2000.

Bruger strøm som en by

De tyske forskere har store forventninger til den 670 tons tunge maskine, der bruger lige så meget strøm som en lille by. Strålekanonen sender nemlig stråler af såkaldt tunge ioner og protoner mod kræftsvulster med hidtil uhørt præcision og dybde. Mens røntgenstråler afleverer størstedelen af deres energi få centimeter inde i kroppen, kan stråling med tunge ioner nå helt op til 30 centimeter ind i kroppen.

Når alle kroppens afkroge

Bestråling med tunge ioner og protoner er allerede kendt fra fire behandlingssteder i verden, men det er kun på klinikken i Heidelberg, at patienter nu kan modtage behandlingen med en drejelig strålekanon. Kanonen kan rotere 360 grader om patienten og nå alle afkroge i den menneskelige krop. Strålerne kan styres med ca. en millimeters nøjagtighed.

Lægerne tør derfor også bruge det nye anlæg til at bestråle svulster, som sidder meget tæt på livsvigtige nerver og organer.

Ioner

Ioner er atomer eller atomgrupper, der har mistet eller optaget en eller flere elektroner, og som derfor har fået en positiv eller negativ elektrisk ladning. Alle atomer kan ioniseres.