heart

Hvordan virker det kunstige hjerte?

Fungerer et kunstigt hjerte fuldstændigt som et naturligt hjerte? Og hvor mange år holder det?

7. april 2014

Det naturlige hjerte

Et naturligt hjerte slår omkring 70 slag i minuttet, og hvert slag sender cirka otte centiliter blod rundt i kredsløbet. Det højre hjertekammer pumper blodet ud i lungerne, hvor det iltes, mens hjerteslagene fra det venstre hjertekammer sørger for friskt blod til kroppens væv.

Fransk firma udvikler kunstigt hjerte

Et fransk firma, Carmat, har netop udviklet et kunstigt hjerte, som efterligner det naturlige. Carmats hjerte er godkendt til test på mennesker i blandt andet Belgien.

Carmats kunstige hjerte vejer 900 gram og består af to kamre adskilt af en biomembran. Både membran og hjerteklapper er beklædt med celler fra køer.

Forskerne bag håber, at det biologiske materiale vil forhindre blodet i at størkne, som ellers er en af de store udfordringer ved kunstige hjerter. Det kunstige hjerte får energi fra to litiumion- batterier, som brugeren bærer i et bælte. Det kunstige hjerte kan klare mindst 230 millioner hjerteslag, hvilket svarer til fem års holdbarhed.

Kunstigt hjerte kan redde mange menneskeliv

Bliver hjertet en realitet, kan det redde mange mennesker. På verdensplan lider mindst 100.000 af kardiomyopati, hvor både højre og venstre hjertekammer svigter.

I dag kan de mennesker kun reddes af et hjerte fra en donor, men donorhjerter er der kun omkring 4000 af om året.

Tidligere forsøg med kunstige hjerter har kun givet patienten en måned at leve i. REUTERS/SCANPIX

Stamceller skaber fremtidens hjerte

Kunstige hjerter er ikke nødvendigvis mekaniske. I 2013 dyrkede forskere stamceller, som udviklede sig til hjerteceller. Efter 20 dage begyndte cellerne at trække sig rytmisk sammen, præcis som et rigtigt hjerte. Hjertevævet var dog svagt, og cellerne meget løsere pakket.

Forskerne håber, at kunstigt væv en dag kan erstatte beskadigede dele af et hjerte – og måske med tiden hele hjerter.