Håndholdt detektor finder kræft

Forskerne kan nu opspore selv tidlige stadier af kræft med en håndholdt kræftdetektor, der bruger mikrobølger til at finde svulsterne.

4. marts 2016

Når Star Trek-lægen Leonard “Bones" McCoy skal undersøge et besætningsmedlem på rumskibet Enterprise, peger han blot på patienten med sin såkaldte tricorder, som så straks stiller en præcis diagnose.

Tricorderen fra Star Trek inspirerede virkelighedens kræftdetektor.

Nu har ingeniører fra amerikanske Stanford University opfundet et apparat med - næsten - samme potentiale. De har udviklet en håndholdt detektor, der vha. mikrobølger og ultralyd kan spore tidlige stadier af kræft.

Mikrobølger afslører sygdom i kroppen

|

Når lægen i fremtiden skal undersøge en patient for kræft, behøver hun blot at pege med tricorderen på området, hvor der er mistanke om en kræftknude. Ideen er simpel:

1. Den håndholdte tricorder udsender mikrobølger.

2. Mikrobølgerne absorberes af vævet – både det sunde og det syge.

3. Mikrobølgerne omdannes til varme, og ved denne varmeudvikling skabes karakteristiske ultralydsbølger.

4. Ultralydssignalerne opfanges af en såkaldt deducer – et lydhoved – og omdannes til et billede af kræftknuden.

Mikrobølger får molekyler til at sitre

Stanford-forskernes tricorder er baseret på mikrobølger. Når mikrobølger rammer et materiale, får de molekylerne til at vibrere, så de udvikler varme.

Varmen fra molekylerne udsender karakteristiske bølger af ultralyd, som kan omsættes til billeder, præcis som vi kender det fra fx ultralydsskanninger.

Kræft kan opdages med andet end mikrobølger

Andre amerikanske forskere har udviklet en lille chip af silicium, som kan opdage kræftceller, hvis de flyder rundt i blodet. Læs mere i artiklen:

HVAD ER MIKROBØLGER?

Mikrobølger er elektromagnetiske bølger ligesom radiobølger og synligt lys.

Mikrobølgerne er nyttige, fordi de kan transportere og overføre energi – den egenskab udnyttes blandt andet til at varme mad i mikrobølgeovne.