muslingelim TOP

Muslingelim lynlapper sår

Blåmuslingens hyperstærke protein-binder har inspireret forskere til at udvikle en biologisk sårlim, der kan standse blødninger på ét minut og lappe sår - uden at efterlade ar.

19. april 2016

Alle, der har prøvet at hive blåmuslinger løs, ved, hvor godt de små bløddyr sidder fast på strandsten og klipper.

Gennem muslingens fod, som den bruger til at krybe rundt med, udskiller den et protein, der fungerer som en stærk, vandfast lim.

Denne evne har inspireret sydkoreanske forskere til at skabe en ny type kirurgisk lim, der måske kan blive et alternativ til nål og tråd, hæfteklammer og sårlim af syntetiske materialer.

Muslingelim efterlader ingen ar

Limen, der har fået navnet LAMBA (light-activated mussel protein-based bioadhesive), kan lukke sår og standse blødninger på under 60 sekunder uden at efterlade synlige ar.

Som navnet antyder, bruges der lys til at skabe en fotokemisk reaktion i limen, der på kort tid forstærker bindingerne mellem proteinerne og dermed øger limens styrke og bindingsevne.

Sårlim gør det muligt at lukke sår uden nål og tråd eller hæfteklammer. Med den nye muslingelim kan lægerne også lappe sår på indre organer.

Processen, der får limen til at hærde og lukker såret, skyldes aminosyren tyrosin, der under belysning danner stærkere bånd, såkaldte dityrosiner, mellem proteinerne.

Stoffet findes desuden i guldsmedens vinger, som forskerne også har skelet til ved udviklingen af limen.

Ud over almindelige sår på huden kan muslingelimen vise sig særligt anvendelig til at lappe sår sammen på fx indre organer, hvor det kan være problematisk at bruge nål og tråd eller syntetisk lim.

Naturen inspirerer mennesket konstant