Arteries on mice

Molekyle gør det sundt at drikke en smule

Alkohol påvirker signalmolekylet Notch og har dermed forebyggende effekt på hjerte-kar-sygdomme.

30. september 2011

Flere studier viser, at dødsfald på grund af hjerte-kar-sygdomme optræder 20-40 pct. sjældnere hos mennesker, der nyder 1-3 genstande dagligt, end hos personer, der intet alkohol indtager. Og nu har forskere fra University of Rochester Medical Center fundet forklaringen.

Den gavnlige, forebyggende effekt skyldes alkoholens indvirkning på signalmolekylet Notch, der styrer mængden af såkaldte glatte muskelceller i arterievæggene. Unødig vækst af disse celler kan føre til fortykkelse og forsnævring af arterierne, hvilket ofte er årsag til hjerteanfald.

Forskerne viste, at alkohol i begrænset mængde populært sagt spærrer Notch-molekylets signalvej og dermed reducerer de glatte muskelcellers vækst.

Effekten kunne påvises både i hjertearterierne i mennesker og i halspulsårerne i mus. Især hos mennesker var effekten markant. Forskerne håber, at opdagelsen vil gøre det muligt at lave hjertemedicin med de samme egenskaber som alkoholen og uden bivirkninger. Det vil kunne hjælpe de millioner af mennesker, der lider af hjerte-kar-sygdomme.