Mosquito 16/2014

Myg med dræbergen skal udrydde denguefeber

I Brasilien slippes hver uge en halv million specialdesignede myg ud i naturen på en særlig mission: de skal parre sig med vilde myg og få afkommet til at dø. Målet er sammen med myggene at udrydde den myggebårne sygdom denguefeber.

6. oktober 2014 af Malene Breusch Hansen

Denguefeber slår 25.000 ihjel hvert år

Hver år bliver 100 millioner mennesker smittet med sygdommen denguefeber, og for 25.000 af dem er sygdommen fatal.

Denguefeber overføres af myggearten Aedes egypti. Modsat malariamyggen, der stikker sine ofre om natten, er Aedes egypti aktiv om dagen, og det gør det meget sværere at beskytte sig mod myggens smittende stik.

Myg bekæmpes med... myg

Derfor har den britiske virksomhed Oxitec taget et helt andet våben i brug i kampen mod virussen end de traditionelle myggenet og insektmidler: de bekæmper denguemyggene med myg.

De britiske forskere har skabt en helt speciel myg med en genetisk fejl. Når den genmodificerede hanmyg sættes ud i det fri og parrer sig med en vild hunmyg, giver han genfejlen videre til sit afkom, som ikke vil være i stand til at udvikle sig til nye, voksne myg. I stedet dør afkommet som larver.

Ved at komme myggene til livs, fjerner forskerne også risikoen for, at befolkningen bliver smittet med denguevirus.

82% myg døde i forsøg

Metoden er afprøvet i forsøg i naturen. Første gang de specialdesignede myg blev sluppet fri var på Caymanøerne i 2010, hvor 82 procent af myggene i forsøgsområdet døde. Se videoen af det første myggeudslip herunder.

Siden er myggene også sat ud tre forskellige steder i Brasilien, hvor mellem 79 og 96 procent af myggebestanden i områderne er blevet udryddet. Ét af forsøgene er stadig i gang, mens andre nye er på tegnebrættet.

Næste modstander: Malaria

Hvis metoden viser sit værd på sigt, håber Oxitec at kunne udvide brugen af myggevåbnet til også at kæmpe mod en anden myggebåren sygdom, der har 40 gange så mange liv på samvittigheden: malaria, der hvert år dræber ca. én million mennesker.

Læs mere om de genmodificerede myg og myggefabrikken i Brasilien, der masseproducerer dem, i Illustreret Videnskab nr. 16. Her kan du blandt andet få svar på, hvordan forskerne dyrker myggene med dræbergenet og få indblik i de succesfulde forsøg.