Din fødselsdag bestemmer allergi

Din fødselsdag kan afgøre om du bliver allergiker

Er du født i foråret eller om efteråret? Det har ifølge nyt studie betydning for, om du vil udvikle allergi.

7. april 2016 af Sarah Stilling Skrivergaard

Snue, nysen, røde øjne, vejrtræningsproblemer, kløe og tilstoppet næse.

Det er ikke sjovt at være allergiker.

Men nu viser det sig, at det er din fødselsdag, som kan være årsagen til de møgirriterende symptomer.

Fandt allergi hos efterårsbørn

Et nyt studie fra University of Southampton viser, at personer, der er født i efteråret, har en øget risiko for at få eksem i forhold til forårsbørn.

Men også efterårs- og vinterbørn har større risiko for at udvikle astma.

Forskerne foretog epigenetiske skanninger på dna fra 367 personer fra den britiske ø Isle of Wight, som var født mellem 1989-1990.

Epigenetik henviser til, at ændringer sker udenfor selve DNA-sekvensen. Disse eksterne ændringer i dna’et slår gener "til” eller "fra", men forandrer ikke dna-sekvensen, men hvordan celler "læser" gener.

De undersøgte, hvor modtagelig hver person var med hensyn til at udvikle allergier, og hvorvidt forsøgspersonerne havde fået høfeber, astma eller eksem, da de var et, fire, ti og 18 år gamle.

De konkluderede ud fra dna-prøverne, at særlige epigenetiske tegn kunne kædes sammen med årstiden for fødetidspunktet.

Fødselsdag har ikke kun betydning for allergi

Fødselsdagen har dog ikke kun betydning for allergi, men også andre sygdomme.

Sidste år viste en undersøgelse fra Columbia University i New York, at personer, der er født i marts, har risiko for at få hjertekarsygdomme.

Til gengæld er marts-børn godt beskyttet mod luftvejssygdomme, mens det er omvendt for oktober-børn.