Meat slices

Forskerne opruster mod rullepølse-syge

Antallet af bakterier, der som Listeria har lært sig at modstå medicin, stiger. Forskerne eksperimenter med alt fra nanoteknologi til aggressive vira i en desperat kamp mod tiden.

14. august 2014 af Carsten Nymann

Indtil videre er 12 danskere døde i et udbrud af den farlige bakterie Listeria, som er fundet i en sending rullepølse.

Bakterier som Listeria og ikke mindst den frygtede MRSA, som hærger på hospitalerne, har over årtier lært sig at modstå medicinsk behandling.

Ivrig brug af medicin har en pris

Årsagen er, at anvendelsen af antibiotika og anti-bakterielle midler over årene har dræbt alle de svageste bakterier og givet bakterier med stor modstandskraft en evolutionær fordel.

De er med andre ord blevet mere sejlivede for hver bakteriegeneration.

Listeria-bakterien er sædvanligvis kun dødbringende for folk, der i forvejen er svage eller syge.

Store dræbere er blevet hårdføre

For eksempel har forskning fra DTU Fødevareinstituttet i Danmark vist, at anti-bakterielle stoffer i kosmetiske produkter og tandpasta kan give Listeria-bakterien resistens over for nogle af de antibiotikatyper, der anvendes til at behandle sygdommen listeriose.

Altså samme sygdom, som har kostet flere danskere livet for nylig.

MRSA, dysenteri, kolera og tyfus er eksemplarer på mere udbredte sygdomme, som er blevet vanskeligere at kurere på grund af bakteriernes øgede modstandskraft.

Forskere satser på vira og nanoteknologi

I et forsøg på at vende udviklingen tænker forskerne kreativt. For eksempel har en flok ingeniører hos IBM udviklet nogle nanopartikler, som kan gennemhulle MRSA-bakteriens cellevægge og sprænge cellen indefra.

I et andet forsøg har lægerne haft held med at inficere kolera-bakterier med såkaldte bakteriofager – en slags aggressiv virus. Begge løsninger er dog langt fra færdigtestet.

Vil du vide mere om resistente bakterier? Så læs med her!