Topbillede sclerose

Indvoldsorm dæmper sclerose

Nyt forsøg viser, at en helt særlig orm kan være med til at dæmpe, eller helt kurere, multipel sclerose og andre autoimmune sygdomme.

7. juli 2016 af Nanna Vium

Indvoldsorme og parasitter er som oftest noget, de fleste helst undgår at invitere indenbords. Men nu antyder en ny, spændende undersøgelse fra Australien, at der kan være god grund til at hilse de organædende blodsugere pænt velkommen.

En helt særlig orm

Forskere fra University of Technology Sydney er nemlig i fuld gang med at undersøge, hvordan en kontrolleret ormeinfektion kan være med til at bremse udviklingen af multipel sclerose, ofte forkortet MS.

Gennem de seneste mange år har flere observationer indikeret, at lande med større udbredelse af de såkaldte parasitorm har en lavere forekomst af autoimmune sygdomme, herunder multipel sclerose.

På den baggrund undersøger forskerholdet nu, hvordan en helt særlig parasitorm, kaldet Fasciola hepatica, kan afhjælpe eller forebygge sygdommen.

Udskiller molekyler

Her ses et mikroskopisk udsnit af parasitormen Fasciola hepatica, der normalt æder leveren på får, køer og mennesker. Foto: Wikimedia

Helt konkret udskiller ormen en række molekyler for at undgå at efterlade vævsskader og pådrage sig opmærksomhed fra immunforsvaret i sin rejse gennem organerne på mennesker, får og køer.

Og særligt ét af de molekyler har vist sig at have en dæmpende effekt på de inflammationer, der forbindes med sygdomme som sclerose.

Undersøgelsen er stadig i sin tidlige fase, men forskerne håber at kunne udvinde molekylet og bruge det som behandling, uden patienterne behøver blive inficeret med levende orm.

”Vores mål er at udvikle en behandling, der kan dæmpe eller helt stoppe sygdommens udvikling”, lyder det fra forskningsleder, Sheila Donnelly.