nb_u45 fluvacc

Influenza-vaccine består af kastreret virus

Stadig flere styrer uden om vinterens hoste, snot, feber og ondt i halsen ved at lade sig vaccinere mod influenza. Selve vaccinen skabes ud fra et opdyrket virus, som er gjort uskadeligt.

6. november 2014 af Carsten Nymann

Hvert år – hele ni måneder før influenza-sæsonen sætter ind – udvælger verdenssundhedsorganisationen WHO fire varianter af influenza, som sandsynligvis vil florere blandt store dele af verdens befolkning.

Ud fra disse fire varianter syntetiseres vacciner, som tager op til seks måneder at fremstille. Hovedbestanddelen i alle influenza-vacciner er nemlig opdyrket influenza-virus.

Influenza dyrkes i hønseæg

Ifølge videnskabsmagasinet Wired bruger størstedelen af medicinalvirksomheder befrugtede hønseæg til at dyrke vaccinerne i.

Virusset sprøjtes ind i væskelaget mellem skal og fosterhinde, hvor det opformeres. En centrifuge adskiller herefter virus fra ægproteiner.

Nu står forskerne med en masse smitsom virus. Et formaldehyd-molekyle tilføres og går ind og kortslutter proteiner i virusset, så det ikke længere gør os syge.

Opløsningsmiddel stækker influenza

Da virusset mangfoldiggjorde sig i hønseægget, stjal det fedtmembran fra ægget for at holde sammen på proteiner og arvemateriale.

Et opløsningsmiddel hældes nu i cocktailen, det trækker fedtet til sig og efterlader de eksponerede stumper af virus. Dette nedsætter risikoen for bivirkninger, når man tager vaccinen.

Influenza-middel i gelatine

Nu er kun tilbage at tilsætte gelatine, som gør vaccinen nem at opbevare, og konserveringsmiddel, som holder bakterier og svampe stangen.

Herefter distribueres vaccinerne til lægekontorer over hele verden.