10 effektive våben mod kræft 3

7. november 2013 af Martin Kreutzer og Jannik Petersen, Aktiv Træning

7. Dyrk mere motion

Forebygger især: Prostatakræft og tyktarmskræft. Skru op for: Din puls! Skru ned for: Tv-kiggeriet.

Træning er et af dine vigtigste våben mod alle former for kræft. En gennemgang af 50 store befolknings-undersøgelser konkluderer, at masser af fysisk aktivitet giver ca. 30 procent nedsat risiko for at udvikle tyktarmskræft. En stor, amerikansk undersøgelse har vist, at 3 timers træning om ugen reducerer risikoen for prostatakræft med hele 70 procent, så et modangreb med motion kan få stor betydning for, om du vinder kampen for at undgå kræft. Træning styrker dels dit immunforsvar, så det bedre kan bekæmpe de skadelige stoffer, der jævnligt invaderer kroppen, dels øger træning din produktion af kønshormonet testosteron, hvilket også menes at spille en rolle.

Især intensiv konditionstræning flere gange om ugen har en gavnlig effekt, og anbefalingen lyder på mindst 2 timers træning med høj puls om ugen. Det kan fx være løbe- eller cykeltræning, hvor man presser sig selv. Hyppigheden er en anden central faktor. Jo oftere du er fysisk aktiv, jo bedre. Målet er derfor både at få pulsen højt op nogle gange om ugen og at røre sig dagligt. Det behøver altså ikke at være træning det hele – går du fx en tur eller cykler på arbejde, bliver dit forsvar mod kræft også styrket.

8. Køb mere fisk og mindre kød

Forebygger især: Tarmkræft. Skru op for: Fisk og fugle. Skru ned for: Firbenede dyr og industrielt fremstillet pålæg.

Er du overdrevent glad for koteletter og bøf, tyder meget på, at din risiko for tarmkræft stiger. Derfor anbefaler eksperterne, at vi holder os under den ugentlige kvote på 500 gram rødt kød – det vil sige alt kød fra gris, ko, får og ged. Et halvt kilo rødt kød om ugen er ikke meget, så for at få masser af mættende og slankende proteiner er det en god idé at begynde at spise mere kylling, kalkun og fisk, der ikke er under mistanke for at kunne øge kræftrisikoen.

Når du af og til snupper en god bøf eller steg, så tilbered den skånsomt – altså ikke noget med at branke den hårdt på stegepanden. Putter du stegen i ovnen og langtids-steger den, bliver den markant sundere end på stegepanden.

9. Spis frugt og grønsager

Forebygger især: Kræft i mave- og tarmkanalen. Skru op for: Frugt og grønt. Skru ned for: Usunde snacks.

Frugt og grønt indeholder en lang række vitaminer, mineraler, kostfibre og plantestoffer, der i dyreforsøg har vist sig at kunne forebygge kræft. Især broccoli, solbær, blåbær, grønkål og rosiner er gode. Skær ned på slik og kage, og spis i stedet frugt, bær og tørret frugt.

10. Tag stress meget alvorligt

Forebygger især: Lymfekræft. Skru op for: Motion og andre aktiviteter, der får dig til at glemme alt andet, imens du er i gang. Skru ned for: Stress og jag.

30 års forskning dokumenterer en klar sammenhæng mellem kronisk stress og kræft. Stress svækker immunforsvaret, og forsøg på dyr viser, at psykisk overbelastning nedsætter funktionen af de celler i kroppen, der har til opgave at forhindre kræftceller i at brede sig.

Menneskestudier peger på, at et svækket immunforsvar kan medvirke til, at fx lymfekræft opstår. Derudover har en stress-svækket krop svært ved at bremse kræftcellers vækst. Sørg for daglige pusterum, hvor du stresser af og ikke tænker på job, pligter og problemer.

STØT MED 50 KR

Hver dag rammes 47 danske mænd af kræft, og 22 dør af det. Hjælp Kræftens Bekæmpelse med at få flere til at overleve.

Donér 50 kr. ved at sende en SMS med teksten mænd _ A til 1241. Så får du en telefonhilsen fra Tom Kristensen, som ringer op og siger tak. Du kan dog ikke tale med ham.

Indsamlingen udbydes af Kræftens Bekæmpelse, Strandboulevarden 49, 2100 Kbh. Ø., tlf. 3525 7500

Læs mere om kampagnen Mænd.mod.kræft

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: