Leukæmi

GENNEMBRUD: Ny terapi kurerer fremskreden leukæmi

Ved at manipulere immunforsvaret er det lykkedes læger at få det til at angribe leukæmi. 93% af patienterne bliver symptomfri.

3. maj 2016 af Babak Arvanaghi

Håbet om overlevelse var meget dystert for 29 amerikanske leukæmipatienter.

Alle metoder til at få bugt med kræften var udtømt, og lægerne var på nippet til at opgive.

Men for 27 af dem – 93% – blev en ny eksperimenterende form for terapi deres redning. Det lykkedes nemlig lægerne at bremse sygdommen, og få den i bero.

T-celler angriber kræften

De 29 personer var alle i fremskredne leukæmistadier, og traditionelle kure som knoglemarvstransplantation og kemoterapi havde ikke haft nogen effekt.

Derfor afprøvede lægerne en eksperimentel t-celleterapi, hvor kroppens eget immunforsvar bekæmpede kræften.

Normalt kan t-cellerne, som er en del af immunforsvaret, ikke spore kræft. Men ved at genmanipulere patientens t-celler lykkedes det at få dem til at angribe kræften alligevel.

Cellerne blev udstyret med en receptor kaldet CAR (chimeric antigen receptor), som er i stand til at spore CD19-celler. De celler findes typisk i fremskreden leukæmi.

Stadig lang vej

På trods af den store succes, understreger forskerne bag metoden, at den stadig er meget ny, og det endnu ikke vides, hvor godt den reelt virker.

Der er endnu kun meget få data i forhold til tilbagefald – det skete dog for enkelte af de 27 patienter, der havde positiv effekt af kuren. Derudover er den forbundet med en del bivirkninger som høj feber og lavt blodtryk. Lægerne er dog meget positive.

Den nye metode har masser af udviklingspotentiale, og den skaber håb for patienter, der har udtømt alle øvrige muligheder.