Agelas clathrodes

Havsvamp inspirerer til ny kræftmedicin

Særlige stoffer i den orange elefantøresvamp kan hæmme kræftceller i at udvikle sig.

4. april 2011

Den orange elefantøresvamp kan blive et nyt stærkt våben i kampen mod kræft. Bakterier i svampen afgiver nemlig særlige stoffer, som hæmmer udviklingen af kræftceller.

Derfor har mange forskere siden opdagelsen i 1993 forsøgt at fremstille stofferne i laboratoriet. Stofferne kaldes under ét agelastatin efter øresvampens latinske navn, Agelas clathrodes. Hidtil er det kun lykkedes at skabe et par af de i alt seks kendte agelastatin-typer. Men nu har professor Mohammad Movassaghi fra Massachusetts Institute of Technology (MIT) og hans team fundet en nem og billig metode, der gør det muligt syntetisk at fremstille alle seks typer.

Dermed bliver det nu muligt at fremstille relativt store mængder af agelastatin og teste de kræfthæmmende egenskaber i samarbejde med andre forskere og med medicinalindustrien. Desuden kan metoden gøre forskerne i stand til at fremstille varianter af stoffet, der ikke findes naturligt, og som måske kan have en endnu kraftigere kræfthæmmende effekt.