Woman sunbathing on beach

Hvorfor giver nogle stoffer kræft?

Kræft er, når celler begynder at dele sig ukontrolleret. Hvordan kan det ske?

3. januar 2011

Kræftfremkaldende stoffer er stoffer, der gennem kemiske ændringer af cellernes dna ændrer deres gener. Det fører til, at cellen aflæser dna-koden forkert, så der bliver lavet en forkert kopi, når cellen deler sig.

Kræft opstår, når der sker en ændring (mutation) af nogle bestemte gener, der normalt styrer celledelingen i kroppen. Herved begynder cellerne at dele sig ukontrolleret, og der vokser en svulst frem.

Mange kræftceller har også mutationer i gener, der får nye blodårer til at vokse hen til svulsten. På den måde får de rige forsyninger af næring og ilt, så kræftsvulsten kan vokse sig stor. Herudover kan kræftceller give slip på deres omgivelser og kan på den måde bevæge sig et andet sted hen i kroppen, hvor de vokser videre. Det er ved denne proces, der kaldes metastase, at kræft spreder sig.

Denne evne skyldes også mutationer, og det kræver cirka fem til seks mutationer at ændre en normal celle til en kræftcelle.

Uv-stråling er et eksempel på et stof, der ændrer cellernes dna, og det er grunden til, at megen solbadning kan føre til hudkræft.