Kræft

Forskerne går til kamp mod kræft.

Krigen mod kræft: Forskerne står sammen mod mutantsvulster

Mennesket har bekæmpet kræft benhårdt i årtusinder. Alligevel slår den aggressive sygdom stadig mere end otte millioner ihjel hvert år. I vores artikelserie om krigen mod kræft ridser vi stridens vigtigste slag op og giver dig indblik i, hvordan forskere verden over står sammen for at vinde dem med antistoffer, genteknologi og kunstige svulster.

4. marts 2018 af Af Johann Mar Gudbergsson & Christian Juul

Lægerne angriber de mest aggressive kræftformer med kirurgi, stråling og kemoterapi. Alligevel vender kræften tilbage gang på gang.

Årsagen er, at svulsten stort set altid ligger inde med celler, der er modstandsdygtige over for angrebet.

Kræftceller muterer langt hurtigere end normale celler og opnår dermed nye egenskaber.

Kræftceller er resistente

Udviklingen betyder, at en enkelt svulst består af et virvar af forskellige typer kræftceller. Nogle af cellerne vil være resistente over for stråling eller kemoterapi, og nogle kan klare begge dele.

Og selvom kun nogle få kræftceller overlever behandlingen, kan de hurtigt give ophav til en ny svulst.

Mens den nye svulst vokser, muterer dens modstandsdygtige celler på ny, så den bliver til en mosaik af forskellige typer.

Følg forskernes hæsblæsende jagt på kuren mod kræft i næste nummer af Illustreret Videnskab.

Graver sig ind i organer

På et tidspunkt opnår nogle af cellerne evnen til at bryde ud af det organ, de sidder i.

De spreder sig via blodbanen til andre organer og graver sig ind i dem. Her danner de nye svulster kaldet metastaser, som lægerne kun sjældent kan få ram på.

Databaser kortlægger kræften

Enorme offentligt tilgængelige databaser gør det nu muligt for forskere verden over at dele deres viden om kræft.

Databaserne indeholder informationer om, hvordan forskellige mutationer påvirker kræftcellerne, og hvordan cellernes tusindvis af proteiner arbejder sammen på kryds og tværs.

Den samlede viden gør det muligt at analysere kræftens adfærd i detaljer, så forskerne kan komme den aggressive sygdom i forkøbet og slå den effektivt ned, selv når kræftcellerne udvikler nye hårdføre egenskaber.

Krigen mod kræft fortsætter

Få en dybere forståelse for kræftforskernes arbejde og de største udfordringer, de står over for i de næste artikler i serien:

• Krigen mod kræft: Antistoffer trækker kræften ud af sit skjul
  • Krigen mod kræft: Test udpeger kræftens svagheder
  • Krigen mod kræft: Genteknologi opruster immunsystemet
  • Krigen mod kræft: Kunstige svulster optimerer våben

Få de næste afsnit af Krigen mod kræft direkte i din indbakke med Illustreret Videnskabs nyhedsbrev.