malariaparasit

Malaria-missil dræber kræft

På en malariaparasit, der rammer gravide, har forskerne fundet et hemmeligt våben – en proteinkrog, der kan opspore kræftceller og inficere dem med en dosis dødelig gift. Om få år kan våbnet forhåbentligt redde millioner af kræftpatienter.

26. april 2016 af Maria Lund Jensen & Rikke Jeppesen

Et stik fra en malariamyg kan være forskellen mellem liv og død. Den lille parasit koster omkring 2,5 millioner mennesker livet årligt.

Men nu har forskere opdaget, at de kan udnytte et af parasittens molekylære tricks til at redde millioner fra kræft.

Parasit hægter sig fast

Når en særlig malariaparasit inficerer gravide, hægter den sig fast til moderkagen med en proteinkrog, kaldet VAR2.

VAR2 binder sig fast til såkaldte CSA-molekyler på moderkagen, og nu har forskere også fundet ud af, at CSA-molekylet findes på en lang række kræfttyper.

Det betyder, at bl.a. hjerne-, bryst-, knogle-, modermærke-, lever- og prostatakræft kan afsløres af proteinkrogen VAR2.

Proteinkrog leverer gift

I forsøg har forskere nu produceret proteinkroge af typen VAR2, som de har udstyret med cellegifte for at finde ud af, om de på den måde kan finde og dræbe kræftceller i mus.

Kombinationen virkede – VAR2 leverede giften og dræbte kræftceller i mus uden at skade kroppens raske celler.

Malariaparasittens proteinkrog koblet sammen med en gift virker altså som et specifikt og kræftsøgende missil.

Om missilet virker lige så godt på mennesker vil vise sig, når forskerne om få år indleder de første forsøg med syge kræftpatienter. Hvis alt går vel kan verdens første kur mod kræft være på markedet om ti år.

Hemmeligt våben skal redde millioner