nanopartikel top

Nanopartikler smider præcise medicinbomber mod kræft

Bittesmå nanobærere er effektive våben mod kræft, fordi de kan aflevere medicin helt lokalt inde i tumoren. Og nu har forskere optimeret våbnet ved at finde en langt bedre form til de små medicinleverandører.

20. september 2016 af Karine Kirkebæk

Nanopartikler kan som mikroskopiske pakæsler aflevere fx kemoterapi direkte ind i kræfttumorers cellekerner.

Det er en stor fordel, fordi det kan dræbe flere kræftceller og ikke skader det omkringliggende væv.

En besværlig rejse

For at få medicinen frem til tumoren, skal nanopartiklen ud på en snørklet vej, hvor den skal krydse grænser i mange afskygninger.

Den skal fx passere cellemembraner, blodbaner og måske blod-hjerne-barrieren, hvis medicinen skal nå frem til kræft i hjernen.

Det er på denne besværlige vej, at nanoteknologien kommer til sin ret. For nanopartikler, der har en diameter på mellem 1 og 100 nanometer, er små nok til at bevæge sig på tværs af alle kroppens barrierer.

Ormeformen er fordelagtig

Og nu har forskere fra University of New South Wales i Australien fundet frem til, at nanopartiklernes form er meget vigtig for medicinleveringen.

Hidtil har forskere især arbejdet med kugleformede nanopartikler til at bære medicin. Men forskerne fra Australien med Elizabeth Hinde i spidsen har opdaget en langt mere fordelagtig udformning for dem.

Nanopartikler formede som stave og orme har meget nemmere ved at trænge ind i cellernes kerner, hvor de kan aflevere deres pakke med medicin.

Succes mod hjernekræft

Forskere fra USA har tidligere i år haft overraskende stor succes med en indtil nu uhelbredelig form for hjernekræft: glioblastoma multiforme (GBM).

Her var nanopartikler med medicin fastspændt i stand til at slå mange flere kræftceller ihjel end ved tidligere behandlinger.