Ved at ramme tre specifikke proteiner i kræftcellerne er det lykkedes forskerne at spænde ben for deres ukontrollerede deling.

Ny metode får kræftceller til at dræbe sig selv

Ved at ramme tre forskellige proteiner er det lykkedes forskere at få kræftceller til at destruere sig selv. Metoden har allerede vist lovende resultater i kampen mod nogle af de mest aggressive former.

16. april 2017 af Nanna Vium

Tænk, hvis vi kunne få nogle af de mest aggressive former for kræft til at forsvinde helt af sig selv og efterlade sunde celler uskadte?

Det er et skridt tættere på at blive til virkelighed takket være en ny undersøgelse udført af forskere fra Universitetet i Tel Aviv.

De har netop identificeret en metode, der får en lang række kræftceller til at dræbe sig selv helt uden at skade kroppens sunde celler.

Spænder ben for deling

Undersøgelsen er blandt andet foretaget ved at transplantere menneskelige kræftceller ind i mus.

Her opdagede forskerne, at de ved at ramme tre specifikke proteiner i kræftcellerne kan spænde ben for deres ukontrollerede deling og dermed få dem til at selvdestruere.

Og det havde en positiv effekt - især i kampen mod de hurtigvoksende af slagsen.

”Jo hurtigere kræftcellerne formerer sig, jo hurtigere bliver de udryddet,” lyder det fra forskningsleder Malka Cohen-Armon.

Vil bekæmpe aggressive former

Hun og kollegerne har afprøvet metoden på en række forskellige cancer-celle-kulturer fra blandt andet brystkræft, lungekræft, kræft i bugspytkirtlen, kræft i tarmen, hjernekræft og kræft i æggestokkene.

Alle med positive resultater.

Og nu er næste skridt at finde ud af, om metoden kan overføres til mennesker.

”Metoden åbner nye muligheder for at udrydde de hurtigvoksende og aggressive kræftformer uden at beskadige sundt væv,” lyder det fra Cohen-Armon.