Kræft vaccine top

Ny opdagelse knuser og forebygger kræftsvulster

En ny metode fra USA lærer kroppens eget immunforsvar at genkende og dræbe bestemte kræftsvulster. Forskerne håber, de på baggrund af den nye viden kan udvikle en vaccine.

5. januar 2017 af Nanna Vium

En behandling, der knuser kræftsvulster og gør dig immun over for den frygtede sygdom resten af livet.

Det kan blive en realitet i fremtiden takket være en ny undersøgelse af forskere fra University of Michigan i USA.

Ved hjælp af mikroskopiske pakker med såkaldte neoantigener er det lykkedes forskerne at lære T-cellerne i kroppens eget immunforsvar at dræbe kræftsvulster og genkende nye.

Gør kroppen immun

Og det er gode tegn for fremtidens kræftbehandling, da det ikke kun fjerner svulster, men også åbner muligheden for, at kroppen forbliver immun over for dem.

Det forklarer Rui Kuai, der er hovedforfatter bag undersøgelsen.

Han og kollegerne har netop testet metoden på mus, hvor det lykkedes at fjerne eksisterende svulster fra tyktarms- og modermærkekræft i løbet af blot 10 dage og tilmed bekæmpe nytilkomne kræftceller.

Viser lovende resultater

Næste skridt er at teste metoden på en gruppe større dyr. Og selv om der stadig er lange udsigter til et behandlingstilbud for mennesker, giver undersøgelsen alligevel håb for fremtiden.

”Den hellige gral i kræft-immunterapi er at udrydde svulster og forebygge tilbagefald uden gift. Og vores undersøgelse viser lovende resultater,” lyder det fra James Moon, der også er en af forskerne bag undersøgelsen, til Eurekalert.