Kræft top ny

Ny opdagelse stopper spredning af kræft

Ved at blokere for ét enkelt protein er det lykkedes en gruppe forskere at stoppe spredning af kræftceller i mus. Nu håber de, resultatet kan overføres direkte til mennesker.

14. december 2016 af Nanna Vium

Spredning af kræftceller, metastaser, er skyld i langt de fleste kræftrelaterede dødsfald på verdensplan.

Og nu har en gruppe forskere fra Spanien gjort sig en lovende opdagelse, der kan give kræft-metastaserne det endelige dødsstød.

Ved at blokere for et protein kaldet CD36 er det lykkedes forskerne at stoppe spredning af kræftceller i mus, og nu håber de, resultatet kan overføres til mennesker.

Fedt er benzin for kræftceller

Proteinet CD36 er et såkaldt receptorprotein, der hjælper celler med at optage fedt.

Ved at blokere for proteinet afskæres kræftcellerne for fedt. Det betyder, at de ikke spreder sig, da fedt fungerer som en slags benzin for cellerne.

Og ikke nok med det. Den nye undersøgelse viser også tegn på, at blokering af proteinet kan tilbagerulle kræft, efter det har spredt sig.

Vil teste antistoffer på mennesker

”Vi har en formodning om, at metastatiske celler er så afhængige af bestemte fedtsyrer, at de ikke kan overleve uden dem,” lyder det fra forskningsleder Salvador Aznar Benitah til Researchgate.

Han og holdet bag undersøgelsen har stadig flere undersøgelser forude, der skal afklare, præcis hvorfor blokering af proteinet CD36 har så stor en effekt på kræftceller.

Håbet er at kunne udvikle et antistof mod CD36, som kan testes på mennesker inden for de næste fem år.