Kræft top top

Nyt molekyle smadrer en fjerdedel af alle kræftformer

Forskere har udviklet et molekyle, der effektivt bekæmper op mod en fjerdedel af alle kendte kræftformer i laboratorietests. Nu håber de, molekylet kan blive et mindre skadeligt alternativ til de eksisterende kræftbehandlinger.

3. november 2016 af Nanna Vium

Et molekyle med navnet S63845 kan blive en nøglespiller i kampen mod flere af de farligste former for kræft i fremtiden.

Molekylet er blevet undersøgt i et laboratorie af forskere fra blandt andet Walter and Eliza Hall Institute i Australien, og har, ifølge en nyligt publiceret undersøgelse, vist sig at hæmme væksten af op mod en fjerdedel af alle de kræfttyper, vi kender i dag.

Bekæmper flere kræftformer

Ifølge forskerne virker molekylet ved at blokere proteinet MCL1, som mange forskellige kræftceller er afhængige af for at vokse. Uden adgang til proteinet dør kræftcellerne ganske enkelt.

Og den opdagelse kan blandt andet hjælpe forskerne med at bekæmpe kræftformer som leukæmi, lymfekræft og lunge- og brystkræft.

”Omfattende undersøgelser på forskellige kræftmodeller har vist, at S63845 angriber kræftceller, der er afhængige af MCL1 for at overleve,” lyder det fra Guillaume Lessene - en af forskerne bag undersøgelsen.

Beskytter raske celler

Se forskerne forklare om molekylet.

Samtidig er det lovende, at S63845 ikke skader raske celler og dermed også mindsker risikoen for bivirkninger.

Vigtigt er det dog at huske, at undersøgelsen stadig er i sin prækliniske fase, og at forskerne skal gennemføre flere undersøgelser, før molekylet kan udvikles til et behandlingstilbud. Men de foreløbige opdagelser er positive.

”Vi opfatter S63845 som et præcisionsstof, der virkelig rammer kræftens kerne,” lyder det fra en anden af forskerne, Andrew Wei fra Alfred Hospital i Australien.