Breastcancer, scan

Vaccine kan måske udrydde brystkræft

30. maj 2010: Forsøg med mus viser ekstremt lovende resultater. Forsker håber at kunne udrydde brystkræft helt.

25. oktober 2010

Fra Illustreret Videnskabs Årbog 2010 Forskere på Cleveland Clinic i Ohio, USA, offentliggør sidst i maj de lovende resultater af deres forsøg med at vaccinere mus mod brystkræft. “Hvis det her virker lige så godt på mennesker som på mus, vil det være et fantastisk gennembrud. Vi vil helt kunne udrydde brystkræft,” siger Vincent Tuohy, der leder forsøgene.

Det er første gang, det er lykkedes at identificere en egenskab ved kræftceller, som gør immunsystemet i stand til at adskille dem fra raske celler. Derved kan det nedkæmpe svulsterne, mens sunde celler skånes. Kræftceller er normalt svære at kende, fordi de er en omprogrammeret udgave af kroppens egne celler, der ikke kan styre deres vækst. Men forskerne i Cleveland har opdaget, at en celle fra brystvævet, der bliver syg og ændrer sig til en kræftcelle, gennemgår en udvikling, der ligner brystkirtlernes naturlige udvikling hos nybagte musemødre. Bl.a. begynder cellerne at danne proteinet alfa-lactalbumin, der findes i pattedyrs mælk.

Opdagelsen har fået forskerne til at vaccinere mus med mælkeproteinet, så de danner antistoffer mod det. Dermed har de skabt en vaccine, der kan beskytte musene mod brystkræft. Forskerne har afprøvet den på laboratoriemus, som er genetisk programmeret til at udvikle brystkræft – i en alder af blot et halvt år har halvdelen svulster i brystvævet. To måneder gamle museunger blev vaccineret, og da de var fyldt ti måneder, havde ingen af dem fået brystkræft. Som kontrol fulgte forskerne museunger, der ikke blev vaccineret – da de var ti måneder, havde alle svulster på størrelse med ærter.

Breastcancer vaccine
Breastcancer without vaccine

Vaccinen kan altså forebygge brystkræft, men et andet forsøg viste, at den også kan behandle svulster, som allerede er opstået. Almindelige mus fik sprøjtet 20.000 brystkræftceller ind under huden, og fem dage senere blev halvdelen af dem vaccineret, mens resten ikke blev. I dette forsøg fik alle mus svulster, men hos de vaccinerede var de 40 procent mindre.

Forskerne forsøger nu, om de kan opnå samme gode resultater hos mennesker. Indtil videre har de sikret sig, at kvinders brystkræftceller også danner alfa-lactalbumin, og at mennesker er i stand til at danne antistoffer mod proteinet, så det angribes af immunforsvaret. Det afgørende eksperiment skal vise, om vaccinen kan angribe kræftceller i en kvindes krop, men det vil vare et par år, før det gennemføres.

Hvis vaccinen bliver en realitet, skal vaccinerede kvinder imidlertid sørge for ikke at få flere børn. En graviditet vil nemlig få brystkirtlerne til at danne alfa-lactalbumin, som immunsystemet straks vil angribe. Det kan starte en ubehagelig og muligvis farlig betændelsesreaktion, der også vil gøre en kvinde ude af stand til at amme sit barn. Vaccinen bør altså kun gives til kvinder omkring overgangsalderen. Det vil dog ikke begrænse vaccinens anvendelighed, da risikoen for brystkræft stiger med alderen. Således rammer omkring 77 procent af alle tilfælde kvinder, der er over 50 år gamle.

Årbog 2010

Denne artikel kommer fra Illustreret Videnskabs Årbog 2010.

Baggrund:

Kræftvaccine kan virke på to måder

Forebyggende Den ene type kræftvaccine er – som den nye brystkræftvaccine – forebyggende. Eksisterende ­vacciner er allerede effektive mod livmoderhalskræft og leverkræft, hvor svulster forårsages af en virus. I modsætning til den nye vaccine retter disse vacciner sig mod virus og ikke kræftcellerne. Det gør dem lettere at udvikle.

Behandlende Den anden strategi er at ­bekæmpe allerede etablerede ­kræftsvulster. Indtil videre findes der kun en vaccine mod ­prostatakræft. Her benytter lægen patientens egne kræftceller til at vacci