LASER TOP

Verdens kraftigste laser skal knuse kræftknuder

Østeuropa arbejder på en laser, der kan optimere klodens kræftbehandling i stor stil. Laseren kan skabe stråler, der går direkte i kødet på fx hjernesvulster uden at skade resten af kroppens omkringliggende væv.

1. september 2016 af Morten Kjerside Poulsen

Et energimonster af en anden verden er ved at blive bygget 10 km uden for Rumæniens hovedstad, Bukarest.

En laser på hele 10 petawatt - 1000 gange kapaciteten i alle verdens kraftværker tilsammen - skal indvies i 2018 og kickstarte en ny æra inden for kernefysik.

Laseren skal bl.a. skabe protonstråler, og det kan kræftbehandlere verden over glæde sig til.

Stråler skal præcisionsbombe svulster

Protonstråler er langt mere effektive til at behandle fx hjernekræft end røntgenstråler, som også skader sundt væv.

Strålen bliver skabt ved, at højenergilasere rammer en metalplade, hvilket slår negative elektroner løs. Derved opstår en spændingsforskel, som får de positive protoner til at følge efter i pulser, som rettes mod kræfttumoren.

Laseren skal skabe protonstråler, som kan rettes mod fx hjernesvulster.

Protonstråler er langt mere præcise end de røntgenstråler, behandlerne bruger mod kræftsvulster i dag. Derfor skader de ikke omkringliggende væv.

Atomaffald henfalder hurtigere

Udover kræftpotentialet har forsøg vist, at laseren har potentiale til at neutralisere radioaktive isotoper i atomaffald.

Når laseren rettes mod guld, udsender metallet gammastråling, som kan bruges til at skabe forandringer i radioaktivt materiale.

Et eksempel er jod-129, som er et almindeligt affaldsprodukt fra atomkraft med en halveringstid på 16 mio. år.

Når gammastrålingen rammer jod-129, bliver neutroner skubbet ud af atomkernen, så det omdanner sig til jod-128 med en halveringstid på overskuelige 25 minutter.