nb web u34 hook icebucket

Nyt håb for is-spand-patienter

Internetfænomenet “The Ice Bucket Challenge” går ud på at hjælpe patienter, der lider af nervesygdommen ALS. Nu har forskerne fundet ud af, at epilepsi-medicin måske kan bekæmpe den dødelige sygdom.

21. august 2014 af Carsten Nymann

Bill Gates fra Microsoft og Facebooks Mark Zuckerberg er blot to af en række kendisser, som på det seneste har overhældt sig selv med isvand på sociale medier.

Målet med den særprægede kampagne er at skabe opmærksomhed om sygdommen Amyotrofisk Lateral Sklerose (ALS), som blandt andet fysikeren Stephen Hawking lider af.

Forskere barsler med kur Mens de kendte bader i koldt vand, har forskere ved Harvard-universitetet i USA imidlertid opdaget, hvad der kan være kimen til en bredspektret kur mod sygdommen.

Hos patienter med ALS forvitrer de lange nerveceller, som forbinder rygmarven med kroppens muskler, hvilket resulterer i lammelse og en tidlig død.

Udfordringen er, at sygdommen skyldes mere end 100 mutationer i utallige gener, og hidtil har testede lægemidler kun kunnet påvirke enkelte mutationer.

Epilepsi-medicin rammer bredt Harvard-forskerne har imidlertid opdaget et fællestræk ved mutationerne. Tilsyneladende påvirker de alle såkaldte motoriske nerveceller, som bliver hyperaktive.

Hvad mere er – ifølge forskerne har laboratorieforsøg vist, at et nyligt frigivet lægemiddel mod epilepsi modvirker denne effekt.

Forskerne er i øjeblikket ved at forberede et egentligt klinisk testforløb på generalhospitalet i Massachusetts.