Monkey drawing

Sådan spredes smitten fra dyr til menneske

En mikrobe skal tage tre afgørende skridt, hvis den skal hoppe fra dyr til menneske.

11. oktober 2010 af Rasmus Kragh Jakobsen

Tre faktorer afgør, om en smitsom sygdom, som opstår i et dyr, kan overføres til mennesker og udvikle sig til en sygdom, der smitter mellem mennesker: Mikroben skal i kontakt med en dyrevært, hvorfra den skal finde vej til mennesker for til sidst at være i stand til at overvinde artsbarrieren og vores immunforsvar.

1. Dyrevært Det er bl.a. afgørende, om mikroben findes i en eller mange dyrearter, hvor stor tæthed værterne har, og om sygdommen overføres direkte fx ved bid, eller den overføres indirekte.

Chicken farm

2. Menneskekontakt Hvordan og hvor ofte vi møder mikroben, er afgørende for, om den overføres. Det kan fx ske ved, at vi trænger ind på dens levesteder, at tætheden af sygdomsbærende blodsugende insekter øges, eller at vi ændrer adfærd og fx spiser mere kød.

Lumberjack in jungle

3. Sandsynlighed for infektion Hvis mikroben kan overvinde tættere beslægtede pattedyrs immunforsvar, er der grund til at være på vagt, mens vi ikke har meget at frygte fra sygdomme i fjernt beslægtede dyr. Varighed og hyppighed af kontakten betyder meget, ligesom god hygiejne er afgørende for, om dyrenes mikrober kan få kontakt.

infectious microbe

Tre udfald

Isoleret tilfælde Mikroben smitter kun fra dyr til mennesker. Mikroben overføres fra dyr, og mennesker bliver syge, men mikroben kan ikke fortsætte, og mennesket er en “blindgyde”. Dette er tilfældet med fx vestnilvirus, rabies og borreliose.

Begrænset udbrud Mikroben smitter fra dyr til mennesker og begrænset mellem mennesker. Mikroben overføres fra dyr, og mennesker bliver syge. Få af de syge smitter andre mennesker, men ikke effektivt, hvorved smittekæden stopper. Sygdommen er tæt på at udvikle sig til en menneskesygdom og mangler blot det sidste. Dette gælder fx for fugleinfluenza og nipah-virus.

Pandemi Mikroben smitter fra dyr til mennesker og herefter fuldt ud mellem mennesker. Mikroben overføres fra dyr, og mennesker bliver syge.