Trypanosoma brucei

Analyse finder svage punkter hos parasit

Britiske forskere har afsløret akilleshælen hos parasitten bag den farlige sovesyge.

11. juni 2012

Sovesyge, der skyldes parasitten Trypanosoma brucei, er skyld i mere end én mio. dødsfald om året. Men selvom der findes effektive lægemidler, ved forskerne ikke, hvordan de virker. Det giver problemer, når parasitten udvikler resistens, og der er behov for nye lægemidler.

Nu har britiske forskere lavet en storstilet genetisk analyse, der afslører, hvordan medicinen påvirker hvert enkelt gen hos parasitten, som overføres af tsetsefluer. Det giver et indblik i, hvordan parasitten udvikler resistens, og afslører de svage punkter, som forskerne kan udnytte til nye behandlinger.

Til analysen brugte forskerne en teknik, der kaldes rna-interferens. Mere end 99 pct. af parasittens omkring 7500 gener blev testet for, om de lod sig påvirke af de fem mest anvendte lægemidler.

I alt 55 gener reagerede på behandlingen, heraf 28 på lægemidlet suramin. Ved derefter at studere genernes naturlige funktion kunne forskere se, hvordan medikamenterne virker, og hvordan parasitten beskytter sig imod dem.

Analyserne afslørede bl.a., at parasitten har udviklet resistens mod tre af lægemidlerne ved at forhindre dem i at trænge igennem sin cellemembran.