autisme mus topbillede

Tarmbakterier fjerner autisme i mus

Nyt studie viser, at man kan behandle mus med autismesymptomer ved hjælp af ekskrementer fra raske mus.

29. juni 2016 af Nanna Vium

De seneste år er vores tarm blevet ophøjet og hyldet som en nøglespiller, når det kommer til fysisk såvel som psykisk sundhed.

Og nu understreger et nyt studie den pointe.

En gruppe forskere fra Baylor College of Medicine i Texas har nemlig opdaget, at man ved hjælp af blot en enkelt type tarmbakterie kan afhjælpe autisme hos mus.

Det fandt forskerne frem til ved at lade en gruppe museunger med autismelignende symptomer leve i samme bur som raske medmus.

Har indflydelse på adfærd

Som en del af museungernes naturlige adfærd, begyndte de at spise ekskrementerne fra deres raske bofæller, og kort tid efter kunne forskerne se ungernes symptomer forsvinde.

Det fik forskerne til at tro, at musenes tarmbakterier har en indflydelse på deres sociale adfærd.

Og ganske rigtigt. Ved at analysere mikroorganismerne i fordøjelseskanalen på begge grupper af mus fandt forskerne frem til, at de autistiske mus manglede flere tarmbakterier i deres system sammenlignet med deres raske medmus.

Tilførte bakterie i vand

I særdeleshed var én særlig tarmbakterie, kaldet Lactobacillus reuteri, stærkt underrepræsenteret, og da forskerne tilførte bakterien til musenes drikkevand, kunne de ligeledes se symptomerne forsvinde.

Forskerne mangler dog stadig at opklare, om studiet kan overføres til mennesker.

”Vi ved endnu ikke, om det vil være effektivt hos mennesker. Men det er ekstremt spændende, hvis vi kan påvirke hjernen via tarmen på den her måde”, lyder det forskningsleder Mauro Costa-Mattioli til ScienceDaily.