nb_u07 Measles

Fremtidens vacciner kurerer sygdomme i udbrud

Diskussionen om, hvorvidt børn bør vaccineres mod fx mæslinger, er rødglødende, men fremtidens vacciner vil formentlig helt aflive debatten.

12. februar 2015 af Carsten Nymann

Forskere, embedslæger, ja selveste Barack Obama har for nylig opfordret til, at forældre får vaccineret deres børn mod blandt andet mæslinger.

Årsagen er, at mange fravælger vaccinerne af frygt for, at selve vaccinationerne kan gøre børnene syge.

Vacciner er svage sygdomme

En klassisk vaccine fungerer ved, at lægerne sprøjter sygdomsfremkaldende mikroorganismer i svækket form ind i patientens krop.

Derved lærer immunforsvaret sygdommen at kende og kan reagere omgående, hvis det på et senere tidspunkt bliver udsat for den rigtige sygdom.

Vaccinerne har dog de to ulemper, at patienten i sjældne tilfælde kan blive syg af selve indsprøjtningen, og at indsprøjtningen i sagens natur kun virker forebyggende.

Fremtidens vacciner bruger gener

Fremtidens vacciner, derimod, vil gøre op med begge forbehold.

Ved at indsætte et lille “sladre-gen” i patientens celler kan lægerne lære immunforsvaret at genkende sygdomme ud fra blot et enkelt protein.

Altså behøver lægerne ikke udsætte kroppen for hele sygdommens mikroorganisme.

I nogle tilfælde kan den nye type vaccine endda også redde patienter, der allerede er ramt af sygdom.

Nye vacciner skal først være sikre

Ulempen er, at vacciner i form af genmanipulation af cellerne kan være en risikabel affære og i værste tilfælde kan føre til kræft eller immunsygdomme.

Derfor arbejder forskerne på højtryk for at gøre de nye vacciner sikre. Potentielt set vil gen-vacciner kunne helbrede alvorlige sygdomme som HIV og kræft.

Vi giver dig 3 gode grunde til at blive vaccineret her!

Vacciner giver ikke autisme

Vaccine-skepsisen tog sin begyndelse i 1998. Den britiske læge Andrew J. Wakefield fastslog i en rapport, at 12 børn havde udviklet autisme som følge af den såkaldte paraplyvaccine mod mæslinger, fåresyge og røde hunde (MFR). I 2010 trak det videnskabelige tidsskrift The Lancet imidlertid rapporten tilbage og erklærede dens indhold for urigtigt og forfalsket, da det viste sig, at den var “bestilt” af en sagfører. Rapporten fik dog konsekvenser, idet antallet af børn, der fik mæslinger, efter få år steg dramatisk i England og Wales.