Infected mosquitos in jar

Inficerede myg skal udrydde dengue-feber

Hvert år får millioner af mennesker den frygtede sygdom dengue-feber efter mødet med stikmyg. Nu er der hjælp på vej. Australske forskere har inficeret hundredtusindvis af myg med en bakterie, der gør det af med den virus, som er årsag til sygdommen.

5. marts 2012 af Rasmus Kragh Jakobsen

Forestil dig, at nogen bad om lov til at lukke 20.000 sultne myg ud i din have. I løbet af de seneste tre år har australske forskere bedt de lokale om lov til netop dette i to landsbyer i det nordøstlige Australien.

Imponerende nok indvilgede 90 pct. af de adspurgte. Men der er heller ikke tale om helt almindelige myg. Godt nok giver de kløende myggestik, men forskerne har udstyret myggene med en bakterie, der kan udrydde virussen bag en af verdens værste sygdomme: dengue-feber.

Fra januar til marts 2011 kunne Scott O’Neill fra University of Queensland i Brisbane, Australien, og hans kolleger derfor åbne lågene for flere hundrede tusind blodtørstige myg, der invaderede de to byer Gordonvale og Yorkeys Knob.

I den tropiske del af Australien rammer dengue-feber blot op til nogle tusind, men på verdensplan lever omkring 2,5 milliarder mennesker med risikoen.

Wolbachia-bacterie in mosquito

Myg og virus i farlig alliance

Dengue-feber skyldes en dødbringende alliance mellem dengue-virus og én bestemt myg, Aedes aegypti, som spreder virussen, når hunmyggen suger blod fra et smittet menneske.

Myggene lever i byerne, og de er næsten umulige at bekæmpe bortset fra med skyer af pesticider. Pesticider har dog kun kortvarig effekt, fordi myggene udvikler resistens, så der er hårdt brug for nye metoder.

Scott O’Neill har i to årtier forsket i alternative strategier og fostret en ambitiøs plan med bakterien Wolbachia pipientis i hovedrollen. Wolbachia findes naturligt i 60 pct. af klodens insektarter, og den har en fantastisk evne til hurtigt at invadere nye populationer.