sæd af hud

Ufrugtbare mænd kan gro sund sæd af egne celler

En ny teknik gør, at ufrugtbare hanmus med dårlig sædkvalitet kan få biologiske unger. Forskere kan nu skabe sund og viril sæd af faderens celler i et laboratorium.

2. marts 2016 af Karine Kirkebæk

Banebrydende forskning tager fertilitetsbehandling til helt nye højder: I fremtiden kan mænd med dårlig sædproduktion gro sund sæd af for eksempel hudceller.

Infertilitet hos mænd kan skyldes flere ting: manglende hormoner til at danne sæd, manglende sædproduktion i testiklerne eller et dårligt eller mangelfuldt udløb af sædceller fra testiklerne.

Sundere sæd end musens

For at hjælpe mænd med manglende produktion af sæd, har et kinesisk forskerhold i et forsøg med mus skabt levedygtig og langt sundere sæd end musens egne i en laboratorieskål. Den nye sæd befrugtede derefter et museæg. Det er netop blevet offentliggjort i tidsskriftet Cell Stem Cell.

Befrugtningen var ikke blot vellykket i skålen. Den inseminerede hunmus fødte raske unger, der endda var i stand til at avle på naturlig vis.

Sæd skabt i laboratorium

At skabe kunstige sædceller har før i tiden vist sig at være vanskeligt, fordi kønsceller som sædceller skabes ved den komplicerede reduktionsdeling – meiose. En proces, der hos mennesker reducerer 46 kromosomer til 23.

De kinesiske forskere er lykkedes med at efterligne kroppens sædproducerende maskineri ved at udtage stamceller fra et musefoster og dyrke dem med celler fra en musetestikel.

På den måde er det lykkedes at skabe umodne sædceller, også kaldet spermatider, som blev injiceret direkte i en ægcelle. Og herefter blev det befrugtede æg placeret i livmoderen på en hunmus, som senere fødte raske unger.

Sæd skal hjælpe barnløs

Eksperter tror på, at teknikken i fremtiden kan skabe sæd fra mænds hudceller.

• Nuværende kunstig befrugtning virker ikke for mange par, men vi håber, at vores forskning er en væsentlig forbedring i forhold til mænds ufrugtbarhed, siger professor Jiahao Sha fra Nanjing Medical University, der står bag forskningen, til The Independent.