I livmoderen er et foster omgivet af vand, der blandt andet rummer smagsstoffer fra moderens mad.

© YOUTUBE

5 myter om graviditet

Mænd får også ammehjerne, og kræsne børn bliver til allerede i maven. Ny forskning zoomer ind på tiden, hvor to celler smelter sammen til ét menneske.

1. september 2017 af Andreas Andersen

1: Fosteret kan smage morens mad - SAND

Når en gravid kvinde drikker et glas juice til morgenmaden, smager fosteret i hendes livmoder på frugtsaften ti minutter efter.

I graviditeten sikrer moderkagen, at gavnlige stoffer som ilt og næring bringes videre til fosteret, mens skadelige bakterier og virus ikke får adgang til det ufødte barn.

Den gravides måltider bliver nedbrudt i tarmene, hvorfra blodet optager næringsstoffer. Når blodet når frem til livmoderen, passerer smagsstofferne videre til fostervandet eller barnets blod.

Efter fire måneder har et foster receptorer på tungen og kan derfor smage vandet omkring sig.

Undersøgelser viser for eksempel, at gravide, der drikker gulerodsjuice, får børn, der kan lide gulerødder. Forskere mener, at barnet vænner sig til smagen i fosterstadiet.

2: Gravide får ammehjerne - SAND

Nye mødre er i løbet af graviditeten og tiden efter fødslen forvirrede og glemsomme. Sådan lyder en kendt myte.

Nu har forskere dokumenteret, at kvinder faktisk får noget, der ligner ammehjerne, når de venter sig.

Et internationalt hold forskere har taget hjerneskanninger af kvinder før, under og efter deres graviditet. De betragtede især hjernens grå områder, hvor hjernecellernes kerner ligger som en slags kontrolcentre for resten af hjernen.

Her så forskerholdet, at flere af kvindernes grå områder skrumpede under graviditeten.

Blandt andet blev hippocampus – hukommelsescenteret – mindre, hvilket kan forklare, hvorfor nogle kvinder bliver mere glemsomme i tiden efter fødslen.

Samtidig skrumpede områder, der er knyttet til vores sociale evner og tilknytning til andre mennesker. Forskerne mener, at de grå områder krymper, fordi hjernens hvide områder bliver tilsvarende større.

I den såkaldte hvide substans løber hjernecellernes forbindelser, som formentlig effektiviserer deres elektriske kommunikation under graviditeten.

Det betyder, at nye mødres hjerner formentlig er optimeret til at knytte sig til deres afkom og vurdere barnets behov.

Gravides hjerner forandrer sig fem steder:

3: Kun kvinder bliver hormonelle - FALSK

Kvinder er ikke alene om at gennemgå en hormonel rutsjebanetur, når to bliver til tre eller flere. For mandens hormonniveauer svinger også.

Et hold canadiske forskere målte mængden af hormonet prolaktin hos 21 mænd to uger inden fødslen, to uger efter fødslen og to måneder efter fødslen. Samtidig bad de fædrene besvare spørgsmål, som viste, hvor meget de bekymrede sig om deres barn.

Forskerne registrerede en stigning i mængden af prolaktin før og efter fødslen. Prolaktin bliver dannet i et område af hjernen kaldet hypofysen, der blandt andet styrer sociale kompetencer.

Hos kvinder regulerer hormonet mælkeproduktion, mens det ifølge forskerne formentlig gør mænd mere beskyttende og styrker båndet til barnet.

4: Alkohol skader barnet - SAND

Alkohol er en gift, og når du indtager et glas vin, går flere enzymer derfor straks i gang med at nedbryde den. De særlige enzymer er endnu ikke udviklet hos fosteret.

Når en gravid indtager alkohol, går det i blodet og bevæger sig med det hen til moderkagen.

Da alkohol er et meget lille molekyle, bliver det ikke bremset af moderkagens filter, men kan i stedet vandre frit over i fostervandet eller fosterets blodkar. De enzymer, som forbrænder alkohol i den voksne krop, er endnu ikke udviklet hos fosteret.

Derfor vil alkoholen ophobe sig i barnets blod eller fostervandet i længere tid end hos voksne, og den giftige effekt bliver større.

Fosterets nervesystem er især udsat, fordi nervecellernes evne til blandt andet at dele sig bliver hæmmet. Har fosteret alkohol i kroppen længe og i store mængder, kan barnet fødes med en mindre hjerne, føtalt alkoholsyndrom.

Indtager moren meget alkohol tidligt i graviditeten, kan det blandt andet føre til misdannede organer.