Søvn

Sov længe om lørdagen – og bliv syg!

Sover du bare en lille smule længere i weekenden, risikerer du ikke alene overvægt men også diabetes og hjerte-kar-sygdomme.

16. december 2015 af Karen Grubbe

Du bliver syg af at sove længe i weekenden. Det viser ny foruroligende forskning.

For mens du ligger og hyggesnuer, driver du din krop til en tilstand af stress med dramatiske konsekvenser for dit helbred.

De friske forskningsresultater viser, at selv minimale ændringer i dit søvnmønster øger risikoen for at udvikle blandt andet hjertesygdomme og diabetes

85 procent sover længere i weekenden

Undersøgelser af skifteholdsarbejderes søvn har tidligere vist, at store skift i søvnmønstre går ud over helbredet. Det nye forsøg afslører for første gang, at også små skift har store konsekvenser.

I forsøget deltog 447 mænd og kvinder. Forskerne overvågede deltagernes søvnmønstre og bad dem om at udfylde spørgeskemaer omkring deres motion- og spisevaner.

Af de 447 forsøgsdeltagere sov 85 procent enten længere eller på andre tidspunkter i weekenden end i hverdagene.

Skiftende søvn gør dig fed

De deltagere, som sov længere i weekenden, lider af en tilstand som kaldes socialt jetlag. Navnet refererer til, at personernes indre biologiske ur er ude af takt med de socialt fastsatte søvnskemaer, som er dikteret af for eksempel dit arbejde.

Og det sociale jetlag har konsekvenser. Syvsoverne havde ikke alene tendens til et højere kolesteroltal og en øget resistens overfor insulin, de havde også mere fedt om livet og et højere BMI. Det kan i sidste ende føre til fedme, diabetes og hjerte-kar-sygdomme.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: