healthy mice

Løbetræning forhindrer tidlig aldring

Forsøg med mus har påvist, at udholdenhedstræning kan forhindre tidlig død hos mus med særlige mutationer i dna.

21. november 2011

Særlige mutationer i de såkaldte mitokondriers dna kan medøre, at man bliver hurtigt gammel og dør tidligt. Det kan løbetræning måske forhindre, viser nye studier.

Mitokondrierne er cellernes kraftværker, som ved hjælp af ilt omdanner sukker og fedt til biologisk brændstof, der driver cellernes maskineri. Mitokondrierne har deres eget genom, og dyreforsøg har vist, at mutationer i mitokondriernes dna kan medføre tidlig aldring og død. Samtidig har studier med mennesker vist, at udholdenhedstræning kan forbedre helbredet og forlænge livet. Nu har en gruppe af canadiske og amerikanske forskere for første gang påvist en direkte forbindelse mellem de to forhold.

Det skete gennem et eksperiment med mus med mutationer i deres mitokondrie-dna. Disse mus bliver syge og gamle før tid, og de dør tidligere end normalt. Forskerne lod nogle af musene løbetræne i 45 minutter tre gange om ugen, fra de var tre måneder gamle.

Da musene blev otte måneder gamle, var de lige så raske som almindelige mus, og ingen af dem var døde for tidligt. Muligvis vil udholdenhedstræning også kunne forlænge livet hos børn, som lider af sjældne mitokondriesygdomme, som ælder dem tidligt.